SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA

PALVELUNTUOTTAJA

Nimi

Minna Eineluoto Y-tunnus 3113198-6

Kunnan nimi

Lappeenranta

Kuntayhtymän nimi

Etelä-Karjalan hyvinvointialue Ekhva

Sote-alueen nimi

Etelä- Karjalan hyvinvointialue Toimintayksikkö tai toimintakokonaisuus

Nimi

Minnan ApuKädet

Yksityinen elinkeinoharjoittaja

Katuosoite Mäensivu 6 Postinumero 53550

Postitoimipaikka Lappeenranta

Sijaintikunta yhteystietoineen

Lappeenranta Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi, p. 0456702672

Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; Kotiin tuotettavaa palvelua kaiken ikäisille

TOIMINTALUPATIEDOT

Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta

Palvelu, johon lupa on myönnetty:

Kotipalvelut Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)

Rekisteröintipäätöksen ajankohta 18.02.2020 Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat

Ostopalvelujen tuottajat - Palvelukokonaisuudesta vastaava palveluntuottaja vastaa alihankintana tuotettujen palvelujen laadusta.

Miten palveluntuottaja varmistaa ostopalvelujen laadun ja asiakasturvallisuuden?

Tällä hetkellä ei alihankintana tuotettuja palveluita.

TOIMINTA-AJATUS

Yrittäjän toiminta – ajatus on tuottaa kokonaisvaltaista ja henkilökohtaista hoivaa sekä huolenpitoa, eri asiakasryhmille. Mm. kotiin vietävää sairaan lapsen hoitoapua, vanhuksille, kehitysvammaisille/ muille vammaisille vietävää apua, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä omaishoitoa jokaisen asiakkaan tarpeen mukaan.

Asiakaslähtöisesti apua, tukea ja ohjausta kaiken ikäisille asiakkaille. Yritys tukee kotona asuvien toimintakykyä heidän omassa asuinympäristössään.

Auttaa asiakasta selviytymään arjesta mahdollisimman hyvin ja pitkään sekä kehittää asiakkaiden toimintaa tarpeiden mukaan, jokaisen arvoja kunnioittaen.

ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Huomioiden asiakaslähtöisen avun kaikenikäisille. Kunnioittaen jokaisen asiakkaan ja läheisen tottumuksia sekä vakaumuksia ja asiakkaan kotia sekä tapoja.

Teen työtä sosiaali- ja terveysalan säädöksiä ja eettisiä periaatteita noudattaen, jotka näkyvät yritykseni arjessa mm. kuuntelemalla asiakkaita, kohtelemalla asiakkaita kunnioittaen, avoimesti keskustellen ja tekemällä sovitut työni. Huomioin läheisten ja omaisten toiveet sekä noudatan asiakastilanteissa sovittuja aikoja ja sopimuksia.

Autan ja tuen asiakkaita sosiaalisissa kanssakäymisissä ja hyvinvoinnissa. Etsimme yhdessä keinoja arjessa selviytymiseen ja kotona asumiseen.

Yrittäjä tunnistaa omaa toimintaa koskevat lait ja 2024 voimaan tulleet muutokset.

RISKIENHALLINTA

Riskien tunnistaminen

Yrittäjä on selvillä asiakkaan mahdollisista erityistarpeista / apuvälineistä / elinympäristöstä. Laatii yhdessä asiakkaan, läheisten tai tarvittavien tahojen kanssa palvelusuunnitelman. Jos yrittäjä huomaa työssään epäkohdan tai riskin, esim. asiakkaan kotona vahinko, - palo, - laiteturvallisuus tai asiakkaalle tuottama palvelu ei toteudu tavoitteiden mukaisesti on velvollinen ottamaan yhteyttä tarvittaviin tahoihin, sekä selvittämään riskitekijät asiakkaan kanssa vaaratilanteen välttämiseksi. Yrittäjä on velvollinen ryhtymään välittömiin toimiin riskin poistamiseksi, minimoimalla vaaratilanteet. Huolehtimalla asiakkaan kotona olevista laitteista, niiden kunnossa pidosta, huolloista sekä tekemällä elinolot mahdollisimman riskittömäksi sekä jos yrittäjä huomaa asiakkaan huonosta kohtelusta tai laiminlyönnistä on yrittäjä ilmoitusvelvollinen asiasta.

Asiakkaat tai omaiset tuovat yrittäjälle tiedoksi havaitsemansa epäkohdat ja riskit. Ne käydään yhdessä läpi ja mietitään ratkaisua, tarvittaessa muutetaan toimintatapoja ja pyritään minimoimaan riskit.

Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen

Yrittäjä käy läheltä piti tilanteet läpi asiakkaan, asiakkaan läheisten tai omaisten kanssa tai tarvittavan tahon kanssa. Tarvittaessa tehdään työsuojelu ilmoitus asiasta. Haittatapahtumista laaditaan muistiot, jos on tapahtunut vakava haittatapahtuma, joka on aiheuttanut seuraamuksia esim. korvausten hakeminen, informoidaan asiakasta tai omaisia korvausten hakemisessa.

Korjaavat toimenpiteet

Yrittäjä kirjaa laatupoikkeamat, epäkohdat ja läheltä piti tilanteet sekä haittatapahtumat. Tekee tarvittavat muutokset estämään tilanteen toistumisen sekä selvittää tapahtuman syyn, jotta voi muuttaa toimintatapoja turvallisemmaksi.

Korjaavien toimenpiteiden toimeenpano

Yrittäjä selvittää läheltä piti tilanteiden ja haittatapahtumiin johtavat syyt ja määrittelee tarvittavat korjaavat toimenpiteet. Ilmoittaa asiasta tarvittaville tahoille ja tarvittaessa tekee esim. Vaara- ja uhkatilanneilmoituksen, Työsuojeluilmoituksen, Ilmoituksen epäasiallisesta kohtelusta. Yrittäjä seuraa toiminnassaan korjaavien toimenpiteiden toteutumista.

OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt

Yrittäjä

Minna Eineluoto Mäensivu 6,53550 Lappeenranta p. 0456702672 minna.eineluoto@saunalahti.fi

Omavalvontasuunnitelman seuranta

Yrittäjä pitää omavalvontasuunnitelman ajan tasalla. Päivittää tarvittavat muutokset omavalvontasuunnitelmaan, kun palvelussa ilmenee muutoksia. Toiminnan muuttuessa/loppuessa yrittäjä informoi asiakasta, asiakkaan läheisiä, yhteistyötahoja Ekhvaa sekä muita toimijoita, puhelimitse tai sähköpostilla. Yrittäjällä ei tällä hetkellä sähköistä tietojärjestelmää, sen astuessa voimaan yrittäjä tietää velvollisuutensa sen hankkimiseen ja siitä informoimiseen asiakasta sekä läheisiä/omaisia.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus

Omavalvontasuunnitelma näkyy asiakkaille yrittäjän kotisivuilla, josta se on luettavissa.

ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelutarpeen arviointi

Asiakkaiden palvelun tarve arvioidaan yhteistyössä asiakkaan, läheisten, omaisten tai tarvittavien tahojen kanssa. Palveluntarpeessa huomioidaan kokonaisvaltaisesti asiakkaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen toimintakyky. Lähtökohtana asiakkaan oma näkemys voimavaroistaan ja asiakas itse päättämässä omaa elämää koskevista asioista ja palveluista. Huomioiden asiakkaan toimintakyky, sen ylläpitäminen ja edistäminen. Arvioinnissa käytetään tukena tarvittaessa toimintakykyyn tarkoitettua mittaria kuten Asta, Promis- mittaristot. Toimintakyvyn arviointi ja mittaaminen toteutetaan yhdessä asiakkaan kanssa ja tämän halutessa myös läheinen voi osallistua. Asiakas päättää itse mitä tietoja saa antaa esim. tilanteestaan läheisille.

Hoito- ja palvelussuunnitelma

Yrittäjä laatii hoito- ja palvelusuunnitelman asiakkaan, läheisten ja tarvittavien tahojen kanssa asiakas suhteen alkaessa. Tarvittaessa yrittäjä käy ennen palvelusuhteen laatimista asiakkaan luona ja asiakas kertoo mitä haluaa palvelulta ja sen sisällöltä.

Päivityksestä ja sen toteutumisesta ollaan yhteydessä asiakkaaseen ja tarvittaviin tahoihin sovituin aika välein, mitä sopimuksessa sovittu. Aina tarpeen vaatiessa tiedon vaihto esim. puhelimitse asiakkaan, läheisten/omaisten tai eri tahojen välillä.

Yrittäjä ottaa tarvittaessa selvää eri vaihtoehdoista tarvittavien tahojen kanssa yhteistyössä, jotta asiakas tulisi kuulluksi ja itsemääräämisoikeus toteutuu mahdollisimman hyvin. Tavoitteena saada asiakas pärjäämään mahdollisimman hyvin elinympäristössään, elämänlaadun paraneminen ja toimintakyvyn ylläpitäminen.

Yrittäjä on selvillä hoito- ja palvelusuunnitelman sisällöstä, päivityksestä ja toimii sen mukaisesti. Palautteen antaminen kirjallisena, suullisena tai puhelimitse yrittäjälle, joka huomioi ne toiminnassaan ja tekee tarvittavat toimenpiteet palautteen perusteella.

Hoito- ja kasvatussuunnitelma (LsL 30a §)

Asiakkaan, asiakkaan huoltajien sekä tarvittavien tahojen kanssa laaditaan yhdessä hoito – ja kasvatussuunnitelma. Yrittäjä pitää ajan tasalla tarvittavat tahot, sekä tarpeen vaatiessa informoi tarvittavia tahoja. Yrittäjän asiakaskuntaan ei kuulu lastensuojelulain 30§ piiriin kuuluvia asiakkaita.

ASIAKKAAN KOHTELU

Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen

Yrittäjä työskentelee itsenäisesti, asiakkaan kodissa. On selvillä asiakkaan itsemääräämisoikeuksista, päätöksenteosta sekä kunnioittaa asiakkaan tapoja ja omannäköistä elämää. Tuotettava palvelu tuo asiakkaalle turvallisuutta, luetettavuutta, huomioi jokaisen yksilölliset tarpeet ja antaa vapauden päättää itse jokapäiväisistä toimistaan. Asiakasta kuunnellaan ja mahdollistetaan, että itsemääräämisoikeus toteutuu, asiakasta koskevissa asioissa, palveluissa sekä osallistumisessa yhteiskuntaan. Asiakkaan suunnitelmia kirjatessa esim. mitä haluaa palveluilta, miten toimenpiteet toteutuvat, asiakas ja halutessaan läheiset osallistuvat suunnitelman laadintaan.

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Yrittäjä kiinnittää huomiota ja tarvittaessa puuttuu epäasialliseen kohteluun ja selvittää tilanteen tarvittavien tahojen kanssa.

Huomatessaan epäasiallisen kohtelun, haittatapahtuman tai vaaratilanteen, yrittäjä puuttuu tilanteeseen ja tilanne selvitetään mahdollisimman nopeasti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa ja puututaan tarvittaviin epäkohtiin. Muutetaan tarvittaessa toimintatapoja.

ASIAKKAAN OSALLISUUS

Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen

Asiakkaat ja heidän läheisensä voivat antaa asiakaspalautetta toiminnan, laadun ja omavalvonnan kehittämiseen yrittäjälle henkilökohtaisesti, puhelimitse taikka sähköpostilla.

Yrittäjä ottaa jokaisen palautteen huomioon ja toimii niiden pohjalta. Tarvittaessa muuttaa /kehittää toimintaansa tilanteen korjaamiseksi.

ASIAKKAAN OIKEUSTURVA

Muistutuksen vastaanottaja

Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi

Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot: Taija Kuokkanen, Laserkatu 6 E 4, 53850 Lappeenranta, taija.kuokkanen@socom.fi

Heli Tiusanen, Laserkatu 6 E 4, 53850 Lappeenranta, heli.tiusanen@socom.fi

Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on

Neuvoa ja ohjata asiakkaita, läheisiä, yrittäjää asiakkaan oikeuksien toteutumiseen liittyvissä kysymyksissä. Avustaa mm. muistutuksen ja oikeusturvakeinojen käytössä. Seuraa ja tiedottaa asiakkaiden aseman ja oikeuksien toteutumisesta. Sosiaaliasiamies voi toimia asiakkaan ja yrittäjän välimiehenä ongelmatilanteissa.

Yrittäjälle tulleet muistutukset, kantelut- ja muut valvontapäätökset käsitellään mahdollisimman pikaisesti ja tarvittaessa muutetaan toimintatapoja niiden pohjalta. Tavoiteaika muistutusten käsittelylle mahdollisimman pikaisesti.

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot

Kilpailu- ja kuluttajaneuvonnan kuluttajaneuvonta 029 505 3050.

Kuluttajaneuvonta avustaa ja sovittelee kuluttajan ja yrityksen välisessä ristiriitatilanteessa ja antaa kuluttajille ja yrityksille tietoa oikeuksista ja velvollisuuksista, kuten virheenhyvityksestä, sopimuksista ja maksamisesta sekä neuvoo asunto- ja kiinteistökaupan ongelmista.

LÄÄKEHOITO

Yritys ei tuota lääkehoitoa.

ASIAKASTURVALLISUUS

Yrittäjä työskentelee asiakkaiden kotona. Käy yhdessä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa läpi mahdolliset vaaratilanteet asiakkaan kotona ja miten niissä toimitaan. Tehdään tarvittavat muutokset asiakasturvallisuuden parantamiseksi.

Yrittäjällä on velvollisuus ilmoittaa iäkkäästä henkilöstä, joka on kykenemätön huolehtimaan itsestään.

Yrittäjä huomioi asiakas käynneillä mahdolliset puutteet mm. palovaroittimen, turvahälyttimien, puhelimien toiminta/puutteellisuus.

Yrittäjä on varautunut toimimaan erilaisissa häiriö tai -poikkeustilanteissa esim. sähkökatkot, myrskyt, tulvat, epidemiat/pandemiat, työtaistelut jne. Yrittäjä on varautunut hankkimaan kirurgisia suu- nenäsuojuksia, suojakäsineitä, käsidesiä ja noudattamaan poikkeustilanteissa sovittuja käytänteitä esim. asiakkaan kanssa sovitut käytänteet, miten asiakas selviää poikkeustilanteen ajan.

Yrittäjällä on ilmoitusvelvollisuus maistraatille edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Jos yrittäjä huomaa asiakkaan tilanteen heikentyneen, niin että edunvalvonnan tuki ja apu on tarpeellinen, hän informoi omaisia/läheisiä tai tarpeen vaatiessa tekee kirjallisen hakemuksen Digi- ja väestötietovirastolle. Josta ollaan yhteydessä asiakkaaseen ja arvioidaan, tarvitseeko tämä edunvalvontaa.

Henkilöstö

Yrittäjä, lähihoitaja

Ei tällä hetkellä muita työntekijöitä, kuin yrittäjä.

Yrittäjä pitää osaamisensa ajan tasalla. Tarvittaessa lisäkoulutukset. Voimassa oleva EA 1 ensiapukoulutus.

Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Yrittäjällä on ilmoitusvelvollisuus huomatessaan asiakkaan palveluun liittyvistä epäkohdista tai niiden uhista. Oikeus puuttua niihin ja viedä asiaa eteenpäin tarvittaville tahoille mahdollisimman pikaisesti.

TEKNOLOGISET RATKAISUT

Yrittäjä tarkistaa tarvittaessa asiakkaan henkilökohtaisessa käytössä olevien turva- ja kutsulaitteiden toimivuuden ja opastaa hälytyksiin vastaamiseen ja niiden toimivuuteen/patterit.

Turva- ja kutsulaitteiden toimintavarmuudesta vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot: Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi p. 0456702672

TERVEYDENHUOLLON LAITTEET JA TARVIKKEET

Yrittäjä selvittää yhdessä tarvittavien tahojen kanssa asiakkaan tarvitsemien apuvälineiden ja niiden hankinnoista/ajantasaisista huolloista. Jos yrittäjä huomaa laitteista tai tarvikkeista epäkohdan, ottaa yhteyden tarvittaviin tahoihin ja varmistaa ettei vaaratilannetta pääse syntymään. Tarvittaessa vaaratilanneilmoitus.

Terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot: Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi p. 0456702672

ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Asiakkaan tiedot käsitellään luottamuksellisesti, tietosuojaa noudattaen. Tietosuojaseloste löytyy yrittäjän sivuilta. Tällä hetkellä yrittäjällä ei ole sähköistä asiakastietojärjestelmää. Asiakkuuden alkaessa, asiakkaan kanssa käydään läpi mitä tietoja yrittäjä kirjaa ja mihin niitä tarvitaan. Asiakastiedot ovat salassa pidettäviä ja yrittäjää sitoo vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus asiakas suhteen aikana sekä tämän päätyttyä. Asiakastietoja säilytetään asianmukaisesti sekä asiakkuuden päätyttyä ne toimitetaan ohjeiden mukaisesti EKHVA:n Kirjaamoon.

Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot

Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi p. 0456702672

YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA

Toiminnassa todetut kehittämistarpeet

Omavalvonta on osa päivittäistä tehtävää sekä riskien arviointi jatkuvaa. Yrittäjä vastaa palvelunsa laadusta ja kehittää sitä tarvittaessa.

OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa yrittäjä


Paikka ja päiväys Lappeenranta 18.3.2024

Allekirjoitus Minna Eineluoto