SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA
PALVELUNTUOTTAJA
Nimi
Minna Eineluoto Y-tunnus 3113198-6
Kunnan nimi
Lappeenranta
Kuntayhtymän nimi
Etelä-Karjalan hyvinvointialue Ekhva
Sote-alueen nimi
Etelä- Karjalan hyvinvointialue Toimintayksikkö tai toimintakokonaisuus
Nimi
Minnan ApuKädet
Yksityinen elinkeinoharjoittaja
Katuosoite Mäensivu 6 Postinumero 53550
Postitoimipaikka Lappeenranta
Sijaintikunta yhteystietoineen
Lappeenranta Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi, p. 0456702672
Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; Kotiin tuotettavaa palvelua kaiken ikäisille
TOIMINTALUPATIEDOT
Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta
Palvelu, johon lupa on myönnetty:
Kotipalvelut Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Rekisteröintipäätöksen ajankohta 18.02.2020 Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat
Ostopalvelujen tuottajat - Palvelukokonaisuudesta vastaava palveluntuottaja vastaa alihankintana tuotettujen palvelujen laadusta.
Miten palveluntuottaja varmistaa ostopalvelujen laadun ja asiakasturvallisuuden?
Tällä hetkellä ei alihankintana tuotettuja palveluita.
TOIMINTA-AJATUS
Yrittäjän toiminta – ajatus on tuottaa kokonaisvaltaista ja henkilökohtaista hoivaa sekä huolenpitoa, eri asiakasryhmille. Mm. kotiin vietävää sairaan lapsen hoitoapua, vanhuksille, kehitysvammaisille/ muille vammaisille vietävää apua, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä omaishoitoa jokaisen asiakkaan tarpeen mukaan.
Asiakaslähtöisesti apua, tukea ja ohjausta kaiken ikäisille asiakkaille. Yritys tukee kotona asuvien toimintakykyä heidän omassa asuinympäristössään.
Auttaa asiakasta selviytymään arjesta mahdollisimman hyvin ja pitkään sekä kehittää asiakkaiden toimintaa tarpeiden mukaan, jokaisen arvoja kunnioittaen.
ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Huomioiden asiakaslähtöisen avun kaikenikäisille. Kunnioittaen jokaisen asiakkaan ja läheisen tottumuksia sekä vakaumuksia ja asiakkaan kotia sekä tapoja.
Teen työtä sosiaali- ja terveysalan säädöksiä ja eettisiä periaatteita noudattaen, jotka näkyvät yritykseni arjessa mm. kuuntelemalla asiakkaita, kohtelemalla asiakkaita kunnioittaen, avoimesti keskustellen ja tekemällä sovitut työni. Huomioin läheisten ja omaisten toiveet sekä noudatan asiakastilanteissa sovittuja aikoja ja sopimuksia.
Autan ja tuen asiakkaita sosiaalisissa kanssakäymisissä ja hyvinvoinnissa. Etsimme yhdessä keinoja arjessa selviytymiseen ja kotona asumiseen.
Yrittäjä tunnistaa omaa toimintaa koskevat lait ja 2024 voimaan tulleet muutokset.
RISKIENHALLINTA
Riskien tunnistaminen
Yrittäjä on selvillä asiakkaan mahdollisista erityistarpeista / apuvälineistä / elinympäristöstä. Laatii yhdessä asiakkaan, läheisten tai tarvittavien tahojen kanssa palvelusuunnitelman. Jos yrittäjä huomaa työssään epäkohdan tai riskin, esim. asiakkaan kotona vahinko, - palo, - laiteturvallisuus tai asiakkaalle tuottama palvelu ei toteudu tavoitteiden mukaisesti on velvollinen ottamaan yhteyttä tarvittaviin tahoihin, sekä selvittämään riskitekijät asiakkaan kanssa vaaratilanteen välttämiseksi. Yrittäjä on velvollinen ryhtymään välittömiin toimiin riskin poistamiseksi, minimoimalla vaaratilanteet. Huolehtimalla asiakkaan kotona olevista laitteista, niiden kunnossa pidosta, huolloista sekä tekemällä elinolot mahdollisimman riskittömäksi sekä jos yrittäjä huomaa asiakkaan huonosta kohtelusta tai laiminlyönnistä on yrittäjä ilmoitusvelvollinen asiasta.
Asiakkaat tai omaiset tuovat yrittäjälle tiedoksi havaitsemansa epäkohdat ja riskit. Ne käydään yhdessä läpi ja mietitään ratkaisua, tarvittaessa muutetaan toimintatapoja ja pyritään minimoimaan riskit.
Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen
Yrittäjä käy läheltä piti tilanteet läpi asiakkaan, asiakkaan läheisten tai omaisten kanssa tai tarvittavan tahon kanssa. Tarvittaessa tehdään työsuojelu ilmoitus asiasta. Haittatapahtumista laaditaan muistiot, jos on tapahtunut vakava haittatapahtuma, joka on aiheuttanut seuraamuksia esim. korvausten hakeminen, informoidaan asiakasta tai omaisia korvausten hakemisessa.
Korjaavat toimenpiteet
Yrittäjä kirjaa laatupoikkeamat, epäkohdat ja läheltä piti tilanteet sekä haittatapahtumat. Tekee tarvittavat muutokset estämään tilanteen toistumisen sekä selvittää tapahtuman syyn, jotta voi muuttaa toimintatapoja turvallisemmaksi.
Korjaavien toimenpiteiden toimeenpano
Yrittäjä selvittää läheltä piti tilanteiden ja haittatapahtumiin johtavat syyt ja määrittelee tarvittavat korjaavat toimenpiteet. Ilmoittaa asiasta tarvittaville tahoille ja tarvittaessa tekee esim. Vaara- ja uhkatilanneilmoituksen, Työsuojeluilmoituksen, Ilmoituksen epäasiallisesta kohtelusta. Yrittäjä seuraa toiminnassaan korjaavien toimenpiteiden toteutumista.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt
Yrittäjä
Minna Eineluoto Mäensivu 6,53550 Lappeenranta p. 0456702672 minna.eineluoto@saunalahti.fi
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Yrittäjä pitää omavalvontasuunnitelman ajan tasalla. Päivittää tarvittavat muutokset omavalvontasuunnitelmaan, kun palvelussa ilmenee muutoksia. Toiminnan muuttuessa/loppuessa yrittäjä informoi asiakasta, asiakkaan läheisiä, yhteistyötahoja Ekhvaa sekä muita toimijoita, puhelimitse tai sähköpostilla. Yrittäjällä ei tällä hetkellä sähköistä tietojärjestelmää, sen astuessa voimaan yrittäjä tietää velvollisuutensa sen hankkimiseen ja siitä informoimiseen asiakasta sekä läheisiä/omaisia.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Omavalvontasuunnitelma näkyy asiakkaille yrittäjän kotisivuilla, josta se on luettavissa.
ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Palvelutarpeen arviointi
Asiakkaiden palvelun tarve arvioidaan yhteistyössä asiakkaan, läheisten, omaisten tai tarvittavien tahojen kanssa. Palveluntarpeessa huomioidaan kokonaisvaltaisesti asiakkaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen toimintakyky. Lähtökohtana asiakkaan oma näkemys voimavaroistaan ja asiakas itse päättämässä omaa elämää koskevista asioista ja palveluista. Huomioiden asiakkaan toimintakyky, sen ylläpitäminen ja edistäminen. Arvioinnissa käytetään tukena tarvittaessa toimintakykyyn tarkoitettua mittaria kuten Asta, Promis- mittaristot. Toimintakyvyn arviointi ja mittaaminen toteutetaan yhdessä asiakkaan kanssa ja tämän halutessa myös läheinen voi osallistua. Asiakas päättää itse mitä tietoja saa antaa esim. tilanteestaan läheisille.
Hoito- ja palvelussuunnitelma
Yrittäjä laatii hoito- ja palvelusuunnitelman asiakkaan, läheisten ja tarvittavien tahojen kanssa asiakas suhteen alkaessa. Tarvittaessa yrittäjä käy ennen palvelusuhteen laatimista asiakkaan luona ja asiakas kertoo mitä haluaa palvelulta ja sen sisällöltä.
Päivityksestä ja sen toteutumisesta ollaan yhteydessä asiakkaaseen ja tarvittaviin tahoihin sovituin aika välein, mitä sopimuksessa sovittu. Aina tarpeen vaatiessa tiedon vaihto esim. puhelimitse asiakkaan, läheisten/omaisten tai eri tahojen välillä.
Yrittäjä ottaa tarvittaessa selvää eri vaihtoehdoista tarvittavien tahojen kanssa yhteistyössä, jotta asiakas tulisi kuulluksi ja itsemääräämisoikeus toteutuu mahdollisimman hyvin. Tavoitteena saada asiakas pärjäämään mahdollisimman hyvin elinympäristössään, elämänlaadun paraneminen ja toimintakyvyn ylläpitäminen.
Yrittäjä on selvillä hoito- ja palvelusuunnitelman sisällöstä, päivityksestä ja toimii sen mukaisesti. Palautteen antaminen kirjallisena, suullisena tai puhelimitse yrittäjälle, joka huomioi ne toiminnassaan ja tekee tarvittavat toimenpiteet palautteen perusteella.
Hoito- ja kasvatussuunnitelma (LsL 30a §)
Asiakkaan, asiakkaan huoltajien sekä tarvittavien tahojen kanssa laaditaan yhdessä hoito – ja kasvatussuunnitelma. Yrittäjä pitää ajan tasalla tarvittavat tahot, sekä tarpeen vaatiessa informoi tarvittavia tahoja. Yrittäjän asiakaskuntaan ei kuulu lastensuojelulain 30§ piiriin kuuluvia asiakkaita.
ASIAKKAAN KOHTELU
Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Yrittäjä työskentelee itsenäisesti, asiakkaan kodissa. On selvillä asiakkaan itsemääräämisoikeuksista, päätöksenteosta sekä kunnioittaa asiakkaan tapoja ja omannäköistä elämää. Tuotettava palvelu tuo asiakkaalle turvallisuutta, luetettavuutta, huomioi jokaisen yksilölliset tarpeet ja antaa vapauden päättää itse jokapäiväisistä toimistaan. Asiakasta kuunnellaan ja mahdollistetaan, että itsemääräämisoikeus toteutuu, asiakasta koskevissa asioissa, palveluissa sekä osallistumisessa yhteiskuntaan. Asiakkaan suunnitelmia kirjatessa esim. mitä haluaa palveluilta, miten toimenpiteet toteutuvat, asiakas ja halutessaan läheiset osallistuvat suunnitelman laadintaan.
Asiakkaan asiallinen kohtelu
Yrittäjä kiinnittää huomiota ja tarvittaessa puuttuu epäasialliseen kohteluun ja selvittää tilanteen tarvittavien tahojen kanssa.
Huomatessaan epäasiallisen kohtelun, haittatapahtuman tai vaaratilanteen, yrittäjä puuttuu tilanteeseen ja tilanne selvitetään mahdollisimman nopeasti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa ja puututaan tarvittaviin epäkohtiin. Muutetaan tarvittaessa toimintatapoja.
ASIAKKAAN OSALLISUUS
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen
Asiakkaat ja heidän läheisensä voivat antaa asiakaspalautetta toiminnan, laadun ja omavalvonnan kehittämiseen yrittäjälle henkilökohtaisesti, puhelimitse taikka sähköpostilla.
Yrittäjä ottaa jokaisen palautteen huomioon ja toimii niiden pohjalta. Tarvittaessa muuttaa /kehittää toimintaansa tilanteen korjaamiseksi.
ASIAKKAAN OIKEUSTURVA
Muistutuksen vastaanottaja
Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot: Taija Kuokkanen, Laserkatu 6 E 4, 53850 Lappeenranta, taija.kuokkanen@socom.fi
Heli Tiusanen, Laserkatu 6 E 4, 53850 Lappeenranta, heli.tiusanen@socom.fi
Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on
Neuvoa ja ohjata asiakkaita, läheisiä, yrittäjää asiakkaan oikeuksien toteutumiseen liittyvissä kysymyksissä. Avustaa mm. muistutuksen ja oikeusturvakeinojen käytössä. Seuraa ja tiedottaa asiakkaiden aseman ja oikeuksien toteutumisesta. Sosiaaliasiamies voi toimia asiakkaan ja yrittäjän välimiehenä ongelmatilanteissa.
Yrittäjälle tulleet muistutukset, kantelut- ja muut valvontapäätökset käsitellään mahdollisimman pikaisesti ja tarvittaessa muutetaan toimintatapoja niiden pohjalta. Tavoiteaika muistutusten käsittelylle mahdollisimman pikaisesti.
Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot
Kilpailu- ja kuluttajaneuvonnan kuluttajaneuvonta 029 505 3050.
Kuluttajaneuvonta avustaa ja sovittelee kuluttajan ja yrityksen välisessä ristiriitatilanteessa ja antaa kuluttajille ja yrityksille tietoa oikeuksista ja velvollisuuksista, kuten virheenhyvityksestä, sopimuksista ja maksamisesta sekä neuvoo asunto- ja kiinteistökaupan ongelmista.
LÄÄKEHOITO
Yritys ei tuota lääkehoitoa.
ASIAKASTURVALLISUUS
Yrittäjä työskentelee asiakkaiden kotona. Käy yhdessä asiakkaan ja tämän läheisten kanssa läpi mahdolliset vaaratilanteet asiakkaan kotona ja miten niissä toimitaan. Tehdään tarvittavat muutokset asiakasturvallisuuden parantamiseksi.
Yrittäjällä on velvollisuus ilmoittaa iäkkäästä henkilöstä, joka on kykenemätön huolehtimaan itsestään.
Yrittäjä huomioi asiakas käynneillä mahdolliset puutteet mm. palovaroittimen, turvahälyttimien, puhelimien toiminta/puutteellisuus.
Yrittäjä on varautunut toimimaan erilaisissa häiriö tai -poikkeustilanteissa esim. sähkökatkot, myrskyt, tulvat, epidemiat/pandemiat, työtaistelut jne. Yrittäjä on varautunut hankkimaan kirurgisia suu- nenäsuojuksia, suojakäsineitä, käsidesiä ja noudattamaan poikkeustilanteissa sovittuja käytänteitä esim. asiakkaan kanssa sovitut käytänteet, miten asiakas selviää poikkeustilanteen ajan.
Yrittäjällä on ilmoitusvelvollisuus maistraatille edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Jos yrittäjä huomaa asiakkaan tilanteen heikentyneen, niin että edunvalvonnan tuki ja apu on tarpeellinen, hän informoi omaisia/läheisiä tai tarpeen vaatiessa tekee kirjallisen hakemuksen Digi- ja väestötietovirastolle. Josta ollaan yhteydessä asiakkaaseen ja arvioidaan, tarvitseeko tämä edunvalvontaa.
Henkilöstö
Yrittäjä, lähihoitaja
Ei tällä hetkellä muita työntekijöitä, kuin yrittäjä.
Yrittäjä pitää osaamisensa ajan tasalla. Tarvittaessa lisäkoulutukset. Voimassa oleva EA 1 ensiapukoulutus.
Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Yrittäjällä on ilmoitusvelvollisuus huomatessaan asiakkaan palveluun liittyvistä epäkohdista tai niiden uhista. Oikeus puuttua niihin ja viedä asiaa eteenpäin tarvittaville tahoille mahdollisimman pikaisesti.
TEKNOLOGISET RATKAISUT
Yrittäjä tarkistaa tarvittaessa asiakkaan henkilökohtaisessa käytössä olevien turva- ja kutsulaitteiden toimivuuden ja opastaa hälytyksiin vastaamiseen ja niiden toimivuuteen/patterit.
Turva- ja kutsulaitteiden toimintavarmuudesta vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot: Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi p. 0456702672
TERVEYDENHUOLLON LAITTEET JA TARVIKKEET
Yrittäjä selvittää yhdessä tarvittavien tahojen kanssa asiakkaan tarvitsemien apuvälineiden ja niiden hankinnoista/ajantasaisista huolloista. Jos yrittäjä huomaa laitteista tai tarvikkeista epäkohdan, ottaa yhteyden tarvittaviin tahoihin ja varmistaa ettei vaaratilannetta pääse syntymään. Tarvittaessa vaaratilanneilmoitus.
Terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot: Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi p. 0456702672
ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Asiakkaan tiedot käsitellään luottamuksellisesti, tietosuojaa noudattaen. Tietosuojaseloste löytyy yrittäjän sivuilta. Tällä hetkellä yrittäjällä ei ole sähköistä asiakastietojärjestelmää. Asiakkuuden alkaessa, asiakkaan kanssa käydään läpi mitä tietoja yrittäjä kirjaa ja mihin niitä tarvitaan. Asiakastiedot ovat salassa pidettäviä ja yrittäjää sitoo vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus asiakas suhteen aikana sekä tämän päätyttyä. Asiakastietoja säilytetään asianmukaisesti sekä asiakkuuden päätyttyä ne toimitetaan ohjeiden mukaisesti EKHVA:n Kirjaamoon.
Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot
Minna Eineluoto minna.eineluoto@saunalahti.fi p. 0456702672
YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Toiminnassa todetut kehittämistarpeet
Omavalvonta on osa päivittäistä tehtävää sekä riskien arviointi jatkuvaa. Yrittäjä vastaa palvelunsa laadusta ja kehittää sitä tarvittaessa.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa yrittäjä
Paikka ja päiväys Lappeenranta 18.3.2024
Allekirjoitus Minna Eineluoto